Hur tillverkas bildäck?

200 råämnen - 8 strukturer - Forskning - en imponerande process

Photo Courtesy michelinman.com
Photo Courtesy michelinman.com

Det finns så mycket som verkar så enkelt och lätt! Om vi till exempel tar bildäck. Vi alla vet att de enkelt kan köpas på nätet eller i butik, monteras på bilen och sedan rullar vår bil, tryggt och säkert!

Men hur tillverkas egentligen ett däck? Vad innehåller ett bildäck som gör att vi får så bra grepp och inte glider av vägen helt plötsligt?

Det har vi svaren på!

Ett bildäck innehåller 200 olika råämnen som blandas samman. Några huvudämnen som är ytterst viktiga är:

Naturgummi - Den viktigaste komponenten på slitbaneytan (Mönstringen). 
Syntetiskt gummi - En del av slitbaneytan på bildäck och 4x4 terrängdäck.
Kimrök och silika
- används som ett armeringsmedel för att förbättra hållbarheten.
Metalliska och textilarmerings kablar: detta är ett bildäcks "skelett" som bildar den geometriska formen och ger styvhet.

2) Utformning av ett bildäck
Däcktillverkare världen över tillverkar många olika varianter av bildäck för att sedan testa genom olika simuleringar och därefter går bildäckstillverkarena igenom dessa för att se vilken typ av bildäck som ska gå vidare till produktion. 

3) Tillverkningsprocessen
En bildäckstillverkare får det helt enkelt gjort! Till en början får en del tillverkare låta gör olika komponenter för hand då inga maskiner inte finns att för att få just det tillverkaren är ute efter. Men efter produktionen tar fart så låter man utveckla och bygga maskiner som tar hand all nyskapande tillverkning. 

4) Kvalitetskontroll
En kvalitetskontroll ska aldrig egentligen vara ett slutsteg utan en kvalitetskontroll ska göras under hela process för att mer korrekt resultat, inte endast när bildäcket "har en bra dag". En stor bildäckstillverkare testar sina nya däck i 1 miljon engelska miles om året. Det motsvarar en bilresa runt jorden 40 000 gånger.

 

Ett bildäcks olika lager

Photo Courtesy michelinman.com
Photo Courtesy michelinman.com

Ett vanligt bildäck består normalt av 8st huvudlager

1) "Innerfoder"
Ett lufttät lager/skikt med syntetiskt gummi (Den moderna motsvarigheten av en innerslang)

2) Stomlager:
Lagret ovanför det inre fodret, som består av tunna textilfiberkablar (eller kablar) bundna i gummit. Dessa kablar bestämmer i hög grad styrkan av däcket och hjälper den motstå tryck. Ett standarddäck innehåller cirka 1400 sladdar, vilka var och en kan motstå en kraft av 33lb.

3) "Lower pearl" område:
Det är där den gummibana griper metallkanten. Kraften från motorn och bromskraften överförs från kanten av däcket till kontaktområdet med vägens yta.

4) Klinch
De klämms fast mot däckets kant för att säkerställa en lufttät passform och hålla däcket ordentligt på fälgen. Varje tråd kan ta en last på upp till 3, 968lb utan risk för att bryta. Det finns åtta av dem på din bil - två per däck. Det är en massiv 31,746 lbs av motstånd styrka. En genomsnittlig bil väger ca 3307lb

5) Sidovägg:
Det skyddar den sida av däcket från påverkan med trottoarkanter och vägen. Viktiga detaljer om däcket är skrivna på däcksidan, såsom däckdimension och hastighetsklass.

6) Crown skikt (eller remmar):
Den bestämmer i hög grad styrkan av däcket. Det består av mycket fina, resistenta stållinor bundna i gummit. Detta innebär att däcket kan stå emot de påfrestningar av svarvning, och expanderar inte på grund av rotationen av däcket. Det är också tillräckligt flexibel för att absorbera deformationer orsakade av stötar, gropar och andra hinder i vägen.

7) Bälte:
Denna viktiga säkerhetslager minskar friktionen värme och bidrar till att upprätthålla formen av däcket vid körning snabbt. För att förhindra centrifugal sträckning av däcket, är förstärkta nylonbaserade korder inbäddade i ett skikt av gummi och placeras runt omkretsen av däcket.

8) Trampa:
Det ger dragkraft och svarvning grepp för däcket och är utformad för att motstå slitage, nötning och värme.